Di antara pertanyaan yang penting yang menuntut untuk dijawab dan dijelaskan hukumnya di sini adalah pertanyaan: apakah taubat dari suatu dosa sah, jika sambil tetap melakukan dosa yang lain?
Dalam hal ini ada dua pendapat ulama, dan keduanya adalah dua riwayat dari imam Ahmad. Orang yang mengatakan di situ ada ijma', tidak mengetahui ikhtilaf pendapat yang terjadi, seperti an-Nawawi yang berpendapat lain dan ulama lainnya.
Abu Thalib al Makki dalam kitabnya "Qutul Qulub" meriwayatkan pendapat berikut ini dari beberapa ulama:
Assalamualaikum pembaca yang budiman. Pada hari jumaat semalam, tanggal 4 Feb 2011. Penulis telah bersolat jumaat di Masjid Aziziah Bt 10, Taman Desa Bernam, Hutan Melintang, Perak. Penulis dahulu kariah di masjid tersebut. Setelah sekian lamanya tidak menziarahi kawan-kawan semasa menyewa disitu setelah masjid lama yang baru dibina semula siap 2 tahun yang lepas. Terasa rindu untuk bersolat di masjid baru dan bertemu kawan-kawan yang lama tinggal di taman tersebut.
Sebagai manusia yang kudratnya bergantung kepadaNya dan sedang-sedang sahaja iman yang ada. Kadang-kadang apabila satu masalah datang dan ditimpa masalah baru pulak. Terasa tekanan dan semangat semakin menurun seperti tidak bermaya lagi. Nak diceritakan kepada pembaca, semua kita ada masalah tersendiri. Seperti masalah kewangan, keluarga, kesihatan dan banyak masalah yang merundungkan diri kita.
Banyak sunnah-sunnah Nabi SAW yang kita boleh amalkan dan diantara yang selalu diamalkan setiap waktu oleh Nabi SAW ada tujuh sunnah. Setiap sunnah ini pastinya ada kelebihan berbanding diantara sunnah yang tidak dimasukkan dalam tujuh perkara ini.
Tujuh Sunnah Rasulullah yang perlu diamalkan ialah :
1. Solat Tahajjud
Al-Quran telah memberitahu bahawa ia diturunkan untuk memperbaiki keadaan umat manusia.
"Ia memerintahkan manusia dengan berbuat baik dan melarang mereka daripada perbuatan yang tidak baik, menghalalkan bagi mereka yang baik serta mengharamkan atas mereka yang tidak baik".
Al-Sunnah dari segi bahasa ertinya jalan, adat atau kebiasaan. Sunnah seseorang ialah adat atau kebiasaan atau apa yang biasa ia lakukan, sama ada baik atau buruk. Didalam surah Al-Nisa, ayat 26, Allah swt berfirman:
Amalan sihir terlalu luas ilmu dan perlakuannya. Ia boleh disampaikan melalui pelbagai cara termasuk makanan, minuman, angin, perbualan telefon, bersalaman, berpelukan serta pandangan mata.
Namun, ramai yang tidak terfikir ada segelintir manusia berniat jahat menggunakan khidmat bomoh atau pawang untuk melakukan penganiayaan terhadap orang lain.
Kaedah lain yang dikesan dalam amalan sihir ialah santau sama ada melalui tiupan angin ke dalam makanan, minuman atau mengambil barangan milik seseorang seperti gambar, rambut dan pakaian.
Ingatlah usia umat akhir zaman terlalu singkat iaitu sekitar 60 hingga 70 tahun saja. Jika ada yang mampu hidup lebih daripada itu maka ia dikira sebagai bonus namun jumlahnya tidak ramai.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, sedikit yang melampaui itu." (Hadis Riwayat Tirmizi).
Nabi Muhammad sendiri wafat ketika usia baginda 63 tahun.
Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi berkata:
Banyak orang menyalahkan takdir atau nasib ketika sedang mengalami kesusahan, atau mengalami sesuatu yang tidak diinginkan, tidak lulus ujian dianggap sudah takdir, gagal membina rumah tangga dianggap sudah takdir, jadi orang miskin kerana sudah takdir, kena musibah sudah takdir, jadi pemalas sudah takdir, jadi orang jahat sudah takdir, jadi orang sukses sudah takdir, jadi orang gagal dianggap sudah takdir, jadi calun penghuni syurga sudah takdir, jadi calun penghuni neraka dianggap sudah takdir, seakan-akan semua nasib yang menimpa manusia dianggap kerana takdir, sepertinya hidup itu tidak ditentukan oleh yang menjalani, rasanya seperti diatur oleh kekuatan luar biasa yang berada di luar dirinya, dan di luar batas kemampuannya.
Think Positive, Think Islam For All | Something that seems to break the laws of science that makes you think only Allah could have done it | AllahuAkbar | الله أكبر