1. 100 hari : Seluruh badan rasa bergegar.
2. 60 hari : Pusat rasa bergerak-gerak.
3. 40 hari : Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.
Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut". Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".
Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.
Semoga kita insaf dan menjadi pelajaran. InsyaAllah.. Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat.Tubuhku terkaku seperti mayat di atas katil di salah sebuah hospital yang aku sendiri tidak tahu mengapa aku di tempatkan di sini. Sebelum tu, yang aku ingat aku sedang memandu kereta ayah,lalu bertembung dengan lori balak.
Tapi selepas itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku kabur.Tidak dapat ku pastikan siapa orang-orang yang berada di sekelilingku. Aku terasa dada ku teramat berat dan bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa lagi.Derita sngguh.nafasku sesak.
sambungan dari (2)........
Oleh : Al Ustadz Abdurrahman
بسم الله الرحمن الرحيم
Hukum Mengkafani Jenazah
Hukumnya adalah fardlu kifayah (Asy Syarhul Mumti’ 5/302). Dalilnya adalah hadits Khabbab bin Al Arat radhiyallahu ‘anhu, berkata: “Kami pernah berhijrah bersama Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam di jalan Allah. Allahpun mewujudkan harta rampasan perang bagi kami. Akan tetapi ada diantara kami yang tidak mendapatkan harta tersebut sama sekali. Diantara mereka adalah Mush’ab bin Umair karena terbunuh pada Perang Uhud.
sambungan dari (1)....
OLEH Al Ustaz Abdurrahman
بسم الله الرحمن الرحيم
Hukum Memandikan Jenazah
Hukumnya adalah fardlu kifayah. Bila seseorang telah menunaikannya maka yang lainnya tidak diwa-jibkan. Dalam sebuah peristiwa meninggalnya seseorang ketika wuquf di Arafah, Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda (artinya):
“Kalian mandikan orang ini dengan air yang dicampur daun bidara”. [Al Bukhari 1265 dan Muslim 1206].
Oleh Al Ustaz Abdurrahman
بسم الله الرحمن الرحيم
Syariat agama Islam merupakan sebuah syariat yang penuh kemuliaan. Kemuliaan tersebut tergambarkan dari kesempurnaan yang telah Allah Ta’ala ajarkan melalui utusan-Nya yang terbaik, baginda rasul Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam. Tak terkecuali kesempurnaan yang terlihat pada pengurusan jenazah.
Al Imam Ibnu Qayyim Al Jauziyyah rahimahullah berkata:
Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur "masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN" dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.
Bertanya orang kepada Rasulullah saw :
Think Positive, Think Islam For All | Something that seems to break the laws of science that makes you think only Allah could have done it | AllahuAkbar | الله أكبر