HOT SITE CLICK HERE SIAPA DIRI KAMU?? CERDIK PANDAI ATAU STUPIDO! | Islam For All
Breaking News
Loading...
Monday, December 30, 2013

SIAPA DIRI KAMU?? CERDIK PANDAI ATAU STUPIDO!




Orang yang pandai tak semestinya cerdik. Biarlah jadi orang yang cerdik lagi pandai. Begitulah setiap ibu yang mahu tiap-tiap anaknya menjadi pandai lagi cerdik bukan nakal. Adakah "geng Dato T" itu orang pandai? Memang mereka pandai kerana telah memegang jawatan besar dalam kerajaan dan mendapat gelaran Dato dan Tan sri tetapi mereka ini bukanlah orang yang cerdik. Kerana mereka kurang cerdiklah sampai kecoh pasal video lucah baru-baru ini.

Rasulullah s.a.w. menyatakan bahawa mereka yang banyak mengingati mati ini sebagai 'manusia yang cerdik'. 

Kisah ini diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a. bahawa telah datang seorang lelaki Ansar bertemu Rasulullah yang sedang berkumpul dengan para sahabat baginda, lalu lelaki itu bertanya, 

"Siapakah yang paling cerdik dan mulia wahai Rasulullah?'' 

Lantas baginda bersabda, 
"Secerdik-cerdik manusia ialah orang yang paling banyak mengingati mati serta yang gigih membuat persiapan menghadapi kematian itu. Merekalah orang yang paling cerdik. Mereka meninggalkan dunia dengan kemuliaan dan menuju akhirat dengan keagungan.'' (Riwayat Ibnu Majah dan Abi al-Dunya).
Mati adalah suatu yang pasti. Setiap makhluk yang bernyawa akan merasai kematian. Namun, marilah kita tanya diri sendiri, adakah kita sudah bersediakah kita menghadapi situasi yang pasti ini? Sesungguhnya kita tidak mengetahui bilakah tarikh dan saat kematian yang akan menjemput kita. Kita juga tidak mengetahui di bumi manakah nyawa kita akan dicabut. 

Beberapa ayat al-Quran menyebutkan keadaan ini, di antaranya:

Firman Allah Taala:
"Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat melambatkannya barang sesaat pun, dan tidak pula dapat menyegerakannya.'' (Yunus: 49). 
Firman-Nya lagi: 
"Di mana sahaja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.''(An-Nisa: 78).
Firman Allah Taala yang bermaksud,
"Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi (tempat) manakah dia akan mati.'' (Luqman: 34).
Dalam satu hadis Qudsi, Allah Taala berfirman, mafhumnya: 
"Wahai anak Adam! Kematian itu adalah pintu, dan setiap manusia akan memasukinya.'
Bagi golongan sufi (ahli tasawuf), kematian adalah suatu perkara yang mereka rindui dan nanti-nantikan. Ini kerana kematian adalah `jambatan' yang akan mempertemukan mereka dengan alam baru iaitu alam barzakh. Menurut pandangan ulama, di alam barzakh ini manusia sudah dapat merasakan hasil-hasil daripada segala amalan mereka sewaktu berada di alam fana (dunia) dahulu. 

Malah Rasulullah s.a.w. sendiri menggambarkan bahawa alam barzakh ini merupakan satu taman dari taman-taman syurga (bagi mereka yang beriman dan beramal soleh) atau ia juga akan menjadi satu jurang dari jurang-jurang neraka (bagi mereka yang membuat maksiat dan derhaka).

Diriwayatkan bahawa Abdullah bin Umar mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 
"Seseorang ahli kubur itu akan diperlihatkan oleh Allah Taala tempat kediamannya di akhirat kelak. Sekiranya dia menjadi calon ahli syurga, maka akan diperlihatkan syurga itu kepadanya pada setiap pagi dan petang. Sebaliknya jika dia menjadi calon ahli neraka, maka akan diperlihatkan kepadanya neraka itu pada setiap pagi dan petang.'' (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim). 
Rasulullah s.a.w. selalu mengingatkan umatnya tentang kematian serta persediaan menghadapinya. Hal ini dapat dilihat melalui hadis-hadis baginda yang banyak menyebutkan tentang hal ini. Baginda bersabda yang bermaksud:
"Perbanyakkanlah mengingati mati, kerana yang demikian itu akan menghapuskan dosa dan menimbulkan kezuhudan terhadap dunia.'' (Riwayat Abi al-Dunya). 
Pernah suatu ketika Aisyah r.a. didatangi seorang wanita yang mengadu tentang kekerasan hatinya (tidak mahu melakukan amal kebajikan). Aisyah menasihati wanita tersebut, "Banyak-banyaklah mengingati mati, tentu hatimu akan menjadi lembut.'' Wanita itu lalu melakukannya sehingga hatinya berubah menjadi lembut dan dia datang lagi mengucapkan terima kasih kepada Aisyah. Berbicara soal mati bukanlah untuk melemahkan jiwa umat Islam. Ia sebenarnya sebagai motivasi dan dorongan supaya kita sentiasa melakukan pekerjaan dengan penuh amanah, ikhlas dan bertanggung jawab. Ini kerana kita tidak tahu bilakah kematian akan menjemput kita. 


Marilah lihat diantara 20 orang ini, siapakah sebenarnya diri kita dibawah ini.

1. Siapakah orang dunggu kepala otaknya?
Orang yang dunggu kepala otaknya adalah orang yang tidak mahu lakukan ibadat tapi menyangka bahawa Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya. 

2. Siapakah orang yang kuat?
Orang yang kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya ketika ia di dalam kemarahan.

3. Siapakah orang yang lemah?
Orang yang lemah adalah orang yang melihat akan kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu. 

4. Siapakah orang yang bakhil?
Orang yang bakhil lagi kedekut adalah orang yang berat lidahnya untuk membaca selawat keatas junjungan Rasulullah s.a.w.

5. Siapakah orang yang buta?
Orang yang buta adalah orang yang tidak mahu membaca dan meneliti akan kebesaran Al Qur'an dan tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya. Siapakah orang yang tuli? Orang yang tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yang baik namun tidak diendahkannya. 

6. Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

7. Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman. 

8. Siapakah orang yang menangis airmata mutiara?
Orang yang menangis airmata mutiara adalah orang-orang yang sedang bersendiri lalu mengingat akan kebesaran Tuhan dan menyesal akan dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya. 

9. Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak loba akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

10. Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta. 

11. Siapakah orang yang cerdik?
Orang yang pandai adalah orang yang bersiap siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini berusia pendek sedang akhirat kekal abadi

12. Siapakah orang yang bodoh?
Orang yang bodoh adalah orang yang beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan. 

13. Siapakah orang yang maju dalam hidupnya?
Orang yang maju dalam hidupnya adalah orang-orang yang senantiasa mempertingkat ilmu agamanya.

14. Siapakah orang-orang yang mundur hidupnya?
Orang yang mundur dalam hidupnya adalah orang yang tidak memperdulikan akan halal dan haramnya akan sesuatu perkara itu. 

15. Siapakah orang yang gila itu?
Orang yang gila itu adalah orang yang tidak sembahyang kerana hanya dua syarat saja yang memperbolehkan akan seorang itu meninggalkan sembahyang, pertama sekiranya ia haid dan kedua ketika ia tidak siuman akalnya.

16. Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan. 

17. Siapakah orang yang selalu ditipu?
Orang yang selalu di tipu adalah orang muda yang menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua. Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik. 

18. Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

19. Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya. 

20. Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Wasallam.

0 comments:

Post a Comment







Think Positive, Think Islam For All | Something that seems to break the laws of science that makes you think only Allah could have done it | AllahuAkbar | الله أكبر


Copyright © 2014 Islam For All All Right Reserved